"Praktische en doelgerichte ondersteuning aan jongeren"
Voor het benaderen en begeleiden van autochtone en allochtone jongeren heeft Young Mind zich uitgebreid verdiept in de achtergronden van de verschillende groepen jongeren en een specifieke methodiek ontwikkeld voor het behalen van de gewenste resultaten. Dit niet alleen in de ogen van beleidmakers en opdrachtgevers, maar vooral in de ogen en beleving van de jongeren zelf.
Op diverse gebieden wordt gewerkt aan het versterken van het zelfvertrouwen en zelfbeeld van de jongere, zodat doel en richting wordt gegeven aan het leven. Met ondersteuning vindt de jongere zijn weg in de huidige samenleving. Gewerkt wordt aan sociale- en communicatieve vaardigheden, en een juiste attitude voor scholing, opleiding, werk en vrijetijdsbesteding. Ook komen aan bod budgetteren van eigen financiën en risico's van alcohol- en drugsgebruik. De trajecten zijn op maat gesneden en kunnen zowel in groepsverband als individueel plaatsvinden.
Door training en oefening leert de jongere om te gaan met instanties zoals opleiding en scholing instituten, gemeentelijke instanties en bedrijven. Indien gewenst leert de jongere het schrijven van (sollicitatie)brieven, het voeren van telefoongesprekken, het benaderen en omgaan met ambtenaren, docenten/leraren, personeelsfunctionarissen etc.
Via een integrale aanpak richt Young Mind zich mede op het trainen van volwassenen, die zich direct of indirect, professioneel of vrijwillig bezighouden met jongeren. Hierbij moet u denken aan ouders, docenten, hulpverleners, (politie)ambtenaren en beleidsmakers.
De Young Mind methodiek is geen standaard aanpak, maar biedt ruimte voor de verschillen in behoeften van de doelgroep. Na een eerste analyse wordt in onderling overleg een plan van aanpak opgesteld waarin de volgende aspecten aan bod kunnen komen:
- Empowermenttraining
- Agressieregulatie en conflicthantering
- Interculturele communicatie
- Sociale vaardigheidstraining
- Sociaal-emotionele ondersteuning
- Psycho-sociale ondersteuning
- Studie coaching voor het voorkomen van schooluitval
- Toeleiding naar scholingstrajecten
- Afstemmen vrijetijdsbesteding
- Arbeidstoeleiding, gevolgd door een praktische begeleiding op de verkregen werkplek
- ouderondersteuning
- gezinsbegeleiding
- deskundigheidsbevordering
Afhankelijk van het samengestelde traject kan sprake zijn van nazorg of terugkomdagen.